Ninebot by Segway KickScooter MAX G30

Recension: Ninebot by Segway KickScooter MAX G30

Ninebot MAX G30 är en ny elsparkcykel som försöker flytta fram positionerna för hela kategorin. Enligt tillverkaren är G30 utrustad med ett av marknadens mest kraftfulla batterier, extra stötdämpande däck samt en robust konstruktion för en mer gedigen känsla. Hur väl lever den upp mot våra förväntningar, och är det ett bra köp?

En bra elscooter ska klara av att ta dig från A till B med hög komfort, pålitlig räckvidd och gärna vara smidig att vika ihop och ta med sig inomhus. Den elsparkcykel som uppfyller dessa kriterier gör vad den ska, och är bra lämpad för att använda för pendling till och från jobb eller skola. Och idag är ju många vana vid att nyttja tjänster som Tire, VOI och Lime, med elsparkcyklar tillgängliga runt varje hörn. Att äga sin egen bör därför motiveras utifrån att det finns gott om alternativ tillgängliga, som erbjuder liknande fördelar. 

Frågan är då om MAX G30 från Ninebot lever upp till det och om det är motiverat att köpa en. Vi kommer titta närmare på hur den är byggd, styrkan i motorn och batteriet, och sen ge dig vårt slutgilitiga omdöme kring om den är köpvärd. Häng med!

Ninebot G30

Ninebot by Segway KickScooter MAX G30

Design och komfort på Ninebot G30

Ninebot MAX G30 är en robust elsparkcykel. Du som är van vid att använda app-sparkcyklarna på stan kan närmast jämföra denna med de sparkcyklar som används av Tire. Det verkar till och med som att Tire använder en modifierad variant av den här modellen, med starkare batteri för att kunna laddas mer sällan. 

Fotplattan är lite grövre än hos många andra modeller, vilket är väldigt välkommet. Med stora fötter kan en elscooter kännas lite ostadig, men här står du stadigt och behöver inte oroa dig för att tappa balansen. Även skaftet med styret är lite grövre, vilket gör att hela konstruktionen känns gediget byggd. Det är en fin linje där det lätt skulle kunna kännas lite för grovt och tungt, men här har Ninebot hittat en bra balans som vi gillar skarpt.

I styret finns en LED-skärm som ger dig all info du behöver om elscootern. Sneglar du ner på skärmen kan du enkelt avläsa vilken hastighet du kör i, vilket körläge som är aktivt, batterinivå, bluetooth-information och information om servicebehov. Skärmen är i färg och har bra ljusstyrka, så den är lätt att läsa av även i starkt solljus. 

Komforten är även hjälpt av de lite grövre däcken på tio tum. Den lite större storleken ger en bra stötdämpning som gör att den kan användas på lite sämre underlag. Ninebot själva menar att G30 kan användas på ALLA underlag, men så långt är vi inte beredda att gå. Ändå håller vi med om att det är ovanligt bra stabilitet i den här elscootern även på ojämna underlag, så det är en klar fördel för att ge högre komfort.

Ninebot färgdisplay

Motor och prestanda

Ninebot MAX G30 drivs av en bakmonterad motor på 350W. Det kan jämföras med den populära elsparkcykelmodellen M365 Pro från Xiaomi, som har en motor på 300W. Den brukar räknas som en av de starkaste modellerna, och med 50W ytterligare i Ninebot G30 är det på pappret en av de absolut mest kraftfulla varianterna som kan köpas idag.

Även i praktiken är kraften märkbar och faktiskt ganska imponerande. Ninebot själva framhäver att kraften märks bäst i uppförsbackar, och att G30 klarar av betydligt tyngre lutningar än konkurrenterna. Från våra tester kan vi bekräfta att det går fint att åka även i lite mer backiga miljöer, vilket på sina platser kan göra enorm skillnad för elscooterns användbarhet. Om du tänkt åka i miljöer med mycket höjdskillnad är det här en game changer.

Räckvidd och batteri

Batteriet och räckvidden på G30 är kanske det som är mest imponerande. Den totala räckvidden som utlovas är runt 65 km på en full laddning, vilket är runt 50-100% mer än de flesta konkurrerande alternativen. Även detta är en game changer som gör att Ninebot på ett seriöst sätt utmanar alternativ som elcykel och elmoped. 

Men det finns en baksida också. Det kraftfulla batteriet håller länge, men tar också lång tid att ladda. Räkna med att det tar upp till ca 6 timmar att ladda batteriet. Samtidigt får det ses i ljuset av att kapaciteten i batteriet gör att du knappast lär behöva ladda det varje dag, som är vanligt med andra modeller. Med andra ord får du räkna med att ladda batteriet över natten, någon eller några gånger i veckan beroende på hur aktivt du använder den. 

Utöver en imponerande räckvidd har Ninebot även byggt in skyddande teknik för att hålla batteriet i gott skick över tid. Systemet de kallar “Smart Battery Management System” håller koll på temperatur och spänning för att skydda batteriet mot skada. Det är inget vi har kunnat testa, men vi räknar det som en trygghetsfaktor ändå.

Hur är det att använda Ninebot MAX G30?

Hur är det då att använda Ninebot MAX G30? Korta svaret är att den gör det mesta bra och att det är en trevlig upplevelse att använda. 

Det lite längre svaret är att vi verkligen uppskattar att hela konstruktionen känns genomtänkt och att Ninebot satsat på att bygga en elscooter som känns slitstark och välbyggd. Förare med lite större kroppshydda kommer särskilt uppskatta detta, eftersom fotplatta och styre känns som de är byggda för att hantera stora fötter och lite högre vikt. Det här är en riktning som vi tror att fler tillverkare kommer gå mot och som kommer att göra elsparkcykeln mer och mer intressant som alternativ till bil och kollektivtrafik. 

Samma känsla förstärks av att Ninebot byggt in en kraftfull motor med den just nu kanske mest kraftfulla prestandan. Det märks tydligt vid åkning, inte minst i uppförsbackar. Det gör att du slipper tänka på om scootern kommer att klara att ta en viss rutt, utan kan själv välja efter vad som är den smidigaste och kortaste vägen. Vi har svurit högt åt svaga motorer tidigare, men det har vi sluppit här.

Till sist är batteriet en väl avvägd kompromiss mellan laddtid och räckvidd. Visst, det är störande att behöva vänta nästan en hel arbetsdag på att batteriet ska laddas upp i sin helhet. Samtidigt är det med lite planering lätt att göra det under natten när du ändå ligger och sover. Och i gengäld får du ut en otrolig räckvidd på 65 km, som får konkurrenterna att blekna. Det är en rimlig avvägning och vi tror att de flesta kommer hålla med om det. 

Hur står sig Ninebot MAX G30 mot tjänster som VOI och Lime?

Elsparkcyklar finns nu överallt och kan hyras med ett par knapptryck via någon av en mängd olika appar. Det är därför en relevant fråga om det ens är lönt att köpa en egen elscooter när du istället kan hyra en vid behov. VI brukar generellt hänvisa till att det beror på hur och när du har behov av transport, där enkelheten i att använda en app-tjänst bör vägas mot priset och risken att en elscooter kanske inte alltid är tillgänglig. 

Om du står och väger och undrar om Ninebot MAX G30 är ett bättre alternativ än att hyra – ja, då tror vi det finns ett hyfsat starkt case för att det är det. Prestandan är så pass mycket bättre än de flesta av hyr-alternativen, vilket gör att du kan ta dig runt i lite jobbigare terräng med bättre hastighet och mindre irritation. Det är värt mycket. 

I slutändan blir svaret ändå att det kommer vara olika värt för olika personer. Men om du känner dig sugen på en egen elscooter tror vi att du kommer bli nöjd med en Ninebot.’

Är Ninebot MAX G30 köpvärd?

Om du läst hela vår recension är nog svaret ganska tydligt redan: japp. 

Ni får ursäkta att vi är så kortfattade, men när de positiva sidorna så starkt över de negativa är det lätt att sammanfatta ett omdöme. För att ge lite mer kött på benen (kanske läste du inte hela texten, vi vet hur det kan vara) vill vi framhäva den gedigna konstruktionen, den starka motorn och den imponerande räckvidden som de främsta skälen till att rekommendera den här elsparkcykeln. Vi tror att det här kommer att sätta en ny standard.

Ninebot G30

Ninebot by Segway KickScooter MAX G30

Relaterade artiklar: