Test: NIU M+ Sport elmoped klass 1 – smart långkörare i framkant

Bland de elmopeder som på senare år blivit alltmer populära står NIU ut som ett av de märken som ligger mest i framkant. Med smarta funktioner och mycket innovation har de vunnit mångas hjärtan. NIU har konsekvent flyttat fram positionerna och håller på att etablera sig som en av de främsta tillverkarna av elmopeder. 

Till skillnad från en del konkurrenter har NIU en bred produktkatalog med en mängd olika modeller. Dessa skiljer sig åt bland annat i vikt och motorkraft men även i hur avancerad teknik som byggts in, exempelvis kopplat till batteriets räckvidd.

Vi har testat den populära modellen NIU M+ Sport, som hör till de just nu mest kraftfulla modellerna inom NIUs sortiment.

Betyg: 9/10

Tyvärr, inga priser tillgängliga just nu.

Design

Komfort

Motor

Räckvidd

Design och material 

M+ Sport är designmässigt nära på identisk med tidigare genereationer av elmopeder från NIU. Vad som sticker ut med den nya versionen är den lite större sadeln som gör det bekvämt att åka med en passagerare. En annan uppgradering är centralstödet som saknats tidigare, och som gör att du kan parkera mopeden med bättre stabilitet.

Annars är M+ Sport likt andra modeller från NIU av traditionell scooter-modell. Formen är smäcker, om något kantig, och ger ett futuristiskt intryck. Det märks redan när man ser på mopeden att det handlar om en modern elmoped.

Även kontrollpanelen är modernt designad med precis det du behöver veta logiskt placerad för att underlätta din framfart. Den digitala skärmen är tydlig och enkel på ett bra sätt. 

Karossen finns att få i flera olika färger, i Sverige främst vitt, svart och rött. Alla modeller har en sits i högkvalitativt skinn som matchar bra och ger en fantastisk känsla och komfort.

Motor

M+ Sport är bestyckad med en motor från Bosch på 1400 watt. Det ger en kraftfull körupplevelse med riktigt bra acceleration, jämfört med tidigare modeller med svagare motor är skillnaden klart märkbar. M+ Sport klarar uppförsbackar på ett föredömligt sätt, även med en passagerare. Här lämnas inte mycket att önska.

NIU M+ Sport har två olika körlägen som du enkelt kan växla mellan för att passa trafiksituationen. Du har dels ett snabbt läge där motorn varvar på full styrka för att ge maximal hastighet och acceleration, vilket är välkommet när du kör på lite större vägar med en hel del trafik. Det andra läget ger lite mindre effekt från motorn men ger å andra sidan större energibesparing, vilket ger dig längre räckvidd. Denna funktion är något vi kommit att förvänta oss men fungerar utmärkt och även i energiläget är vi nöjda med hur NIU presterar. 

Komfort

NIU M+ Sport är lite mindre än exempelvis elmopederna från Vässla. För en person med hyfsat genomsnittlig längd är det inget att hänga upp sig på, men du som är riktigt lång gör rätt i att försöka provköra innan köp. 

I övrigt är M+ Sport utrustad med ett par rejäla däck som ger god dämpning vid körning, du slipper alltså oroa dig för skumpiga turer om du väljer en moped av den här modellen. 

Räckvidd och batteri

En av de punkter där M+ Sport verkligen imponerar är i batteriet och dess räckvidd. NIU är kända för sin innovativa teknik kring energi och är duktiga på att maximera den mängd körning du får ut på en laddning. En laddning ger en kapacitet på upp till 13 mils körning, vilket kan jämföras med cirka 10 mil för tidigare modeller från NIU. Det kan även jämföras med exempelvis svenska Vässla som ger cirka 5 mils körning på en laddning. Imponerande räckvidd från NIU med andra ord.

Det uttagbara batteriet är beläget under sadeln och kan enkelt kopplas ur för att tas in för laddning. Du kan även enkelt kolla upp om du behöver ladda batteriet med NIUs app, mer om det lite längre ner.

Förvaring

Under sadeln finns även ett litet utrymme för förvaring. Tyvärr räcker det inte till mycket så om du vill kunna transportera lite ytterligare saker är det en god idé att installera en pakethållare och/eller toppbox. Det ger ett välkommet tillskott av förvaring för till exempel ett ombyte eller ett lite kraftigare lås.

Smarta funktioner och app

En annan punkt där NIU imponerar är i det innovativa användandet av modern teknik. Mopeden är uppkopplad och kan nås via en smidig app. Det ger dig möjlighet att få statistik på din körning, kolla hur mycket kraft som finns kvar i batteriet samt upptäcka om något fel har uppstått.

M+ Sport har även smarta funktioner för säkerhet och kan till exempel varna om någon skulle försöka stjäla den eller om den skulle falla omkull. Du kan när som helst se var mopeden befinner sig via ett knapptryck i appen. Väldigt smidigt och gör att du kan känna dig säker med din moped, som annars riskerar att vara ganska stöldbegärlig.

Tillbehör

NIU tillverkar även en uppsättning tillbehör. Av dessa är det framförallt toppboxen och pakethållaren som känns värda att lyfta fram. Dessa fökjer inte med som standard, men priserna är inte alltför avskräckande om du har behov av dessa.

Pakethållaren monteras med skruv på den bakre delen. Med denna installerad får du mer plats att fästa paket, men den är också en förutsättning för att kunna montera en toppbox.

Toppboxen möjliggör ytterligare förvaring som du kan stänga om, exempelvis för att skydda mot dåligt väder. Totalt ryms det 29 liter. Boxen är väldigt lätt att ta av och på tack vare en smart quick release-funktion. 

Betyg: 9/10

Produktfakta

Drivmedel: Elekricitet
Hastighet: Upp till 45km/h
Räckvidd: Upp till 130 km
Portabelt batteri: Ja
Motor: 1400W, Bosch
Garanti: 2 år
Däck: 10 tum

Tyvärr, inga priser tillgängliga just nu.