Test: Vässla 2 elmoped klass 1 – modernt kraftpaket med snygg design

av | nov 3, 2019 | Elmopeder, Produktrecensioner | 0 Kommentarer

På senare år har mopeden fått lite av ett uppsving, inte minst för personer som söker ett bättre sätt att ta sig lite längre sträckor än vad som är bekvämt med cykel. Att köpa en moped ger betydligt mer frihet och är för många ett bättre alternativ för pendling än att äga en bil. 

Extra populära är de nya generationerna av elmopeder, där svenska Vässla är en av de främsta. Vi har testat denna moderna elmoped och gillar den skarpt.

Design

Komfort

Motor

Räckvidd

Design och material 

Andra generationens Vässla är inte minst en designmässig uppgradering. Den klassiska looken drar tankarna till italienska Vespa, men de nedtonade färgerna som mopeden säljs i gör att känslan bli mer skandinaviskt sober och stilren. Redan på bild slås man av den eleganta och lyxiga designen. Även i verkligheten levererar Vässla och lär tilltala även de mest kräsna mopedisterna. 

Färgvalen är avskalade, du kan välja mellan blått, grått och svart. I de två första fallen matchas karossen med vackert brun sits i skinn. Den svarta modellen levereras med svart sits, vilket ger ett snyggt monokromt intryck. 

Skinnklädseln på sitsen ger också den ett lyxigt och högkvalitativt intryck. I övrigt är karossen byggd huvudsakligen i plast som också den känns gedigen. Varje del av mopeden känns byggd i material som känns väl avvägda för ändamålet.

Motor

Vässla 2 är bestyckad med en motor från Bosch på 1200 watt. Det ger en fullt tillräcklig kraft som utan problem klarar av att driva mopeden även i uppförsbacke. Tidigare generation av Vässla har dragits med en del klagomål på svag motor, men det problemet finns inte längre kvar. Motorn räcker nu gott och väl för att komma upp i maxfart även i uppförsbacke och med medpassagerare. 

Vässla kan köras i två olika lägen: eco och vanligt. I eco-läget begränsas hastigheten något, vid maximal gas når mopeden upp till cirka 42 km/timmen. Att köra i eco-läget upplevs som lite trögare men fungerar gott och väl i tät stadstrafik med många start och stopp. När du inte behöver spara på batteriet kan du istället slå över till det vanliga läget. Motorn upplevs då som lite rappare och når utan problem en maxfart uppåt 50 km/timmen. Vid vanlig användning räcker eco-läget gott men det är skönt att kunna lägga i en extra växel vid behov.

Komfort

Vässla är kompakt och smäcker, vilket skulle kunna indikera en lite mindre skön sittställning. Sin storlek till trots är Vässla skön att köra, även längre sträckor. Den tilltagna sitsen erbjuder hög komfort och dämpar eventuella gupp i vägen på ett föredömligt sätt. 

Den nya Vässla-modellen har fått en annan uppgradering i form av ett par lite mer väl tilltagna däck. Det ger dels en bättre sitthöjd men också en betydligt bättre dämpning. Vid väggupp och andra sämre underlag presterar Vässla bra och det är sällan man upplever att man känner av väglaget på ett negativt sätt.

Räckvidd och batteri

Vässla har utrymme för antingen ett eller två batterier. Den vanliga modellen levereras med ett batteri men det går att köpa till ett extra batteri om du vill. Vässla säljer även en modell kallad Long-range där två batterier följer med från start. 

Med ett fullt laddat batteri utlovar Vässla en räckvidd på 40-60 km. Två fullt laddade batterier ger då det dubbla, dvs 80-120 km. Dessa räckvidd motsvarar ungefär vad du kan förvänta dig i verkligheten, men sjunker något om du kör med passagerare eller tung last, i mycket uppförsbacke eller i kallt väder. Räckvidden är hur som helst okej men inte mycket mer än så, åtminstone inte med endast ett batteri.

Som tur är går det fort att ladda batteriet. Ett par timmar i laddaren och så är det bara att köra igen. Batteriet är förresten uttagbart och kan därmed lätt plockas ut från under sitsen och tas med in i hemmet eller jobbet för att laddas. Mycket praktiskt.

Förvaring

Med Väsla är det möjligt att transportera mer än va du får plats med i en ryggsäck. Vid knäna finns en liten krok som enkelt fälls ut för att till exempel ställa dit en matkasse. Vill du ha lite mer utrymme att packa med saker kan du komplettera mopeden med en toppbox. Den medföljer dock inte. 

Om du endast använder ett batteri kan du även utnyttja den andra batteriladdarna för förvaring. Utrymmet är relativt litet men räcker till exempel för att rymma ett ordentligt lås, en jacka och kanske något litet ytterligare. 

Tillbehör

Vässla tillverkar även en uppsättning tillbehör. Av dessa är det framförallt toppboxen, pakethållaren och mobilhållaren som känns värda att lyfta fram. Det vore trevligt om någon av dessa produkter fanns med som standard, men priserna är inte alltför avskräckande om du har behov av dessa.

Pakethållaren monteras med skruv på Vässlans bakre del. Med denna installerad får du mer plats att fästa paket, men den är också en förutsättning för att kunna montera en toppbox.

Toppboxen möjliggör ytterligare förvaring som du kan stänga om, exempelvis för att skydda mot dåligt väder. Totalt ryms det 28 liter. Boxen har även en vadderad baksida som fungerar som ryggstöd för en passagerare. Skönt!

Mobilhållaren är praktisk om du har behov av att använda din telefon som GPS. Den fästs på styret och passar till telefoner av alla modeller och storlekar.

Produktfakta

Drivmedel: Elekricitet
Hastighet: Upp till 45km/h
Räckvidd: 40-60 km
Portabelt batteri: Ja
Motor: 1200W, Bosch
Garanti: 2 år på Vässlan, 1 år på batteriet
Laddningstid (fullt): 5-6 timmar
Maxbelastning: 168 kg
Däck: 12 tum